Rakyat Malaysia yang berkerja tetapi kehilangan cairan tubuh sumber pendapatan atau tidak dibayar gaji sepanjang tempoh dikenakan Perintah Pengawasan dan Pemerhatian layak memohon bantuan NADMA (Agensi Pengurusan Bencana Negara) secara acak khusus melalui BANTUAN KHAS COVID-19 NADMA.
Menurut kenyataan Agensi Pengurusan Bencana Negara (NADMA), Tabung COVID-19 dilancarkan untuk membantu mereka yang:
- telah dikenakan Perintah Pengawasan Dan Pemerhatian Bagi Kontak Covid-19 di Bawah Seksyen 15(1) Akta Pencegahan Dan Pengawalan Penyakit Berjangkit 1988 (Akta 342) ATAU
- perlu menjalani rawatan Covid-19 (warded) di wad hospital yang dibenarkan oleh Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) bagi merawat penularan COVID-19 di Malaysia.
Berikut adalah info lanjut beserta syarat kelayakan termasuklah cara permohonan Tabung COVID-19 menerusi bantuan NADMA.
Apakah Bantuan Tabung COVID-19 NADMA?
Bantuan NADMA yang dilancarkan melalui Tabung COVID-19 adalah pembayaran sekaligus bantuan RM100 sehari sepanjang tempoh khas untuk rakyat Malaysia yang dikenakan Perintah Pengawasan Dan Pemerhatian Bagi Kontak Covid-19 Di Bawah Seksyen 15(1) Akta Pencegahan Dan Pengawalan Penyakit Berjangkit 1988 (Akta 342) atau menjalani rawatan di wad hospital yang dibenarkan oleh Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) bagi merawat Covid-19 (warded).
Syarat Kelayakan
Warganegara Malaysia yang bekerja di Malaysia tapi telah kehilangan sumber pendapatan atau tidak dibayar gaji kerana;
- Menerima Perintah Kuarantin COVID-19 dari Kementerian Kesihatan Malaysia (Annex14/Annex 17) di Bawah Seksyen 15(1) Akta Pencegahan Dan Pengawalan Penyakit Berjangkit 1988 (Akta 342).
- Menjalani rawatan COVID-19 di wad hospital (Discharge Note / Medical Certificate).
- Hanya bagi mereka yang dikuarantin/dirawat sebelum atau pada 31 Mac 2022 sahaja layak memohon.
- Kuarantin/rawatan yang bermula pada 1 April 2022 adalah menambah layak.
- Tarikh akhir permohonan perlu sampai ke NADMA: Sebelum atau pada 30 April 2022. Permohonan yang diterima selepas dari tarikh ini adalah menambah layak dan tidak akan diproses.
Pemohon Yang Tidak Layak
- Bukan Warganegara Malaysia
- Tidak dikenakan perintah Kuarantin COVID-19 (Annex 14 KKM) / menambah dirawat di wad hospital (warded) kerana COVID-19
- Tidak bekerja di Malaysia dan tiada pekerjaan sebelum dan semasa dikenakan perintah Kuarantin COVID-19 / warded kerana COVID-19
- Mempunyai pendapatan atau menerima gaji dalam tempoh Kuarantin COVID-19/ warded kerana COVID-19.
Kadar Bantuan NADMA COVID19
Kadar donasi NADMA adalah RM100 sehari sepanjang tempoh dikenakan Perintah Pengawasan Dan Pemerhatian Bagi Kontak Covid-19 Di Bawah Seksyen 15(1) Akta Pencegahan Dan Pengawalan Penyakit Berjangkit 1988 (Akta 342) atau menjalani rawatan di wad hospital yang dibenarkan oleh Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) buat merawat COVID-19.
Bantuan khas ini hanya akan diberikan rapel sahaja (one-off) dalam tempoh penularan jangkitan COVID-19 dan menambah akan diberikan bagi kes yang berulang.
Selain donasi NADMA, kerajaan juga memaklumkan bahawa mereka yang dimasukkan ke wad disebabkan virus COVID-19 boleh menuntut elaun hospital sebanyak RM50 sehari sehingga 14 hari setahun melalui skim MySalam.
Untuk memohon, baca selanjutnya di sini: MySalam B40 & M40: Permohonan, Semakan Status & Proses Tuntutan
Cara Permohonan Bantuan NADMA
- Baca garis pedoman dengan teliti;
http://www.nadma.gov.my/images/nadma/documents/bantuan/Bantuan_Khas_COVID19_garispanduan.pdf - Sertakan dokumen wajib berikut;
- Salinan Kad Pengenalan Pemohon
- Surat Perintah Kuarantin COVID-19 dari KKM (Annex 14 / Annex 17) atau Discharge Note / Medical Certificate dari hospital bagi pesakit yang dirawat kerana COVID-19
- Salinan muka futuristis penyata bank / buku akaun bank yang masih aktif.
- Muat turun dan lengkapkan dokumen-dokumen berikut;
Mohon pastikan Borang Akuan Kehilangan Pendapatan dilengkapkan herbi pengesahan saksi. Bagi pemohon yang menggunakan HSO MySejahtera mohon dapatkan ratifikasi PKD/CAC. Borang dan dokumen yang dihantar mestilah jelas, informasi dan boleh dibaca. Permohonan tidak dapat diproses sekiranya maklumat menambah jelas. Permohonan berserta dokumen-dokumen lengkap yang dipos/secara online akan selalu diproses secara fast track dan tidak memerlukan semakan silang herbi data KKM Putrajaya.
- Hantar permohonan lengkap;
- melalui pos kepada;
Ketua Pengarah
Agensi Pengurusan Bencana Negara (NADMA)
Jabatan Perdana Menteri
Aras 7, Blok D5, Kompleks D
Pusat Pentadbiran Kerajaan Persekutuan
62502 PUTRAJAYA
(up. : Sekretariat Bantuan Khas COVID-19) - Secara online di: https://bkcovid19.nadma.gov.my/v2/
- melalui pos kepada;
RUJUK:
- Borang Permohonan Bantuan Khas Covid-19 (Lampiran A);
http://www.nadma.gov.my/images/nadma/documents/bantuan/Bantuan_Khas_COVID19_lampiran_a.pdf
- Borang Akuan Kehilangan Pendapatan (Lampiran B);
http://www.nadma.gov.my/images/nadma/documents/bantuan/Bantuan_Khas_COVID19_lampiran_b.pdf
- Bagi pemohon yang tiada akaun bank sendiri: Surat Perwakilan Kuasa Kepada Waris (Lampiran C), muka futuristis penyata bank waris dan salinan kad pengenalan waris.
http://www.nadma.gov.my/images/nadma/documents/bantuan/Bantuan_Khas_COVID19_lampiran_c.pdf
Semakan Status
Setelah memohon, borang dan dokumen anda akan diproses oleh pihak NADMA.
Anda boleh membuat semakan dari semasa ke semasa buat mengetahui status permohonan anda di pautan berikut:
https://bkcovid19.nadma.gov.my/v2/
Status LULUS akan dimaklumkan tampaknya berikut:
Tarikh Akhir Permohonan
Tarikh mutterkini permohonan perlu sampai ke NADMA: Sebelum atau pada 30 April 2022.
Permohonan yang diterima selepas dari tarikh ini adalah menambah layak dan tidak akan diproses.
Nota:
- Hanya bagi mereka yang dikuarantin/dirawat sebelum atau pada 31 Mac 2022 sahaja layak memohon.
- Kuarantin / rawatan yang bermula pada 1 April 2022 adalah menambah layak.
Baca juga: BKM Fasa 2 : Tarikh Bayaran & Jumlah Yang Akan Diterima
Bila Bayaran Bantuan NADMA Akan Dikreditkan?
Kelulusan permohonan bergantung kepada butiran dokumen dan borang yang anda lengkapkan.
Terkini, salah seorang pemohon berkongsikan bahawa bayaran NADMA telahpun diterima setelah memperoleh kelulusan penuh pada bulan Disember 2021.
Jumlah yang diterima buat bantuan ini adalah jumlah maksimum iaitu RM1400 ( kuarantin 14 hari / RM100 sehari).
Dalam sebuah lagi perkongsian, Suriati Sulaiman turut berkongsi bahawa beliau mendapat kelulusan dalam tempoh 14 hari selepas dokumen lengkap dihantar.
Dalam sebuah perkongsian oleh pengguna Facebook, Zati Azman, difahamkan bahawa permohonan beliau mengambil masa berlebihan kurang 4 bulan untuk mendapat kelulusan, dan 1 bulan bagi mendapat bayaran.
Difahamkan kelulusan ini bergantung kepada pelbagai faktor dan anda mungkin boleh membuat pertanyaan berhubungan dengan mereka yang telah menerima kelulusan dan bayaran sekiranya tidak mengurangi mendapat maklumbalas setelah menghantar butiran lengkap.
Maklumat Lanjut
Sebarang pertanyaan, hubungi di nombor telefon 03-8870 4800 atau e-mel di [email protected]
Untuk indo lanjut, permohonan dan semakan status, sila rujuk di pautan https://bkcovid19.nadma.gov.my/v2/